BRAINCHILD PUSTER NYT LIV I DE IKONISKE DANSKE DESIGNKLASSIKERE

martin brix midtgaard portræt brainchild plakater

Foto: Alan Pedersen

Med sine bogstavelige fortolkninger af en række danske designklassikere, puster Martin Brix Midtgaard, der står bag brandet Brainchild, nyt liv i de ikoniske værker. Svanen, ægget og koglen er danske designklenodier, der nyder stor anerkendelse og sælges dyrt verden over. Med nyfortolkningerne tager Brainchild klassikerne tilbage til deres inspirationskilde og sikrer samtidig, at de bliver tilgængelige for alle.

 Af Anne Mette Steen-Andersen

For langt de fleste mennesker er succes en st√łrrelse, der opbygges langsomt over tid. Men for Martin Brix Midtgaard, der st√•r bag brandet Brainchild, forholdt det sig anderledes. Han blev konfronteret med sin succes som et lyn fra en klar himmel ‚Äď uden at have haft den ringeste mulighed for at forberede sig p√• dens komme. Det skete til et design-marked i √Örhus midtby tilbage i oktober 2016.

‚ÄúJeg havde en stand p√• design-markedet, hvor jeg solgte et udvalg af mine motiver. Jeg havde i et halvt √•rs tid brugt tid p√• at udvikle og opbygge mit brand, men jeg havde bestemt ikke en fornemmelse af, hvor udbredt kendskabet til mit brand var p√• dav√¶rende tidspunkt. Men s√• kommer der en kvinde hen til mig. Hun stopper op, og kigger p√• mine motiver, og s√• udbryder hun: Jeg har da set dine plakater i Bolig Magasinet,‚ÄĚ fort√¶ller Martin Brix Midtgaard.

Han husker, at han var uforst√•ende over for kvindens p√•stand. Det kunne ikke passe. Men da han senere fik lejlighed til at unders√łge sagen n√¶rmere, viste det sig, at kvinden havde ret: Martins plakater var omtalt i begejstrede vendinger i en nyhedsmail til Bolig Magasinets abonnenter. Og samme omtale optog spalteplads p√• magasinets hjemmeside.

Artiklen fortsætter under billedet.

martin brix midtgaard portræt brainchild plakater

Foto: Alan Pedersen

‚ÄúJeg forstod det ikke helt p√• det tidspunkt! Men n√•r jeg ser tilbage p√• det, er det klart for mig, at det var d√©r, jeg for f√łrste gang for alvor m√¶rkede opbakning til mit koncept,‚ÄĚ siger Martin Brix Midtgaard.

Forud for oplevelsen p√• design-markedet l√• et halvt √•rs h√•rdt, m√•lrettet arbejde. Tilbage i starten af 2016 var den unge, aarhusianske mediegrafiker begyndt at pr√łve kr√¶fter med at designe plakater. Hidtil havde hans kreative designprojekter prim√¶rt foreg√•et p√• hobbyplan, og v√¶ret m√•lrettet den begr√¶nsede gruppe f√łlgere, der fulgte med p√• hans private Instagram-profil. Men en pludseligt opst√•et indskydelse om at puste nyt liv i de ikoniske danske designklassikere, fik Martin til at l√¶gge mere end bare fritid i designprojekterne..

‚ÄúP√• det tidspunkt lagde jeg l√łbende kreative projekter op p√• Instagram. Det var ikke hensigten, at det skulle f√łre til noget, men en m√•de at f√• stimuleret min kreativitet. Men s√• en dag fik jeg ideen til at genfortolke de danske designklassikere Koglen og √Ügget. Jeg blev virkelig grebet af ideen, og sad oppe den halve nat for at f√• dem f√¶rdige. De fik god respons p√• Instagram. Mange roste dem og synes, at de var sjove, og der var flere af mine bekendte, der spurgte, om det var muligt at f√• dem som plakater,‚ÄĚ siger Martin Brix Midtgaard.

Derfra tog det fart. Martin fik oprettet hjemmeside med webshop, samt udarbejdet en ambiti√łs koncept- og forretningsplan. Brainchild skulle v√¶re en realitet! Markedsf√łring og hjemmesidedesign var en ny verden for Martin, og han lagde mange timers arbejde i projektet. Da han stod p√• det fam√łse design-marked havde han fem motiver med: Nyfortolkninger af designklassikerne √Ügget, Koglen, Svanen, Myren og Bamsen.

Artiklen fortsætter under billedet.

martin brix midtgaard portræt brainchild plakater

Foto: Alan Pedersen

‚ÄúDet var benh√•rdt arbejde at f√• projektet stablet p√• benene. Is√¶r fordi jeg samtidig skulle passe mit job som mediegrafiker. Men jeg var aldrig i tvivl. Det havde en fantastisk f√łlelse i krop og sind, n√•r jeg designede mine motiver ‚Äď jeg kom i flow og tid og sted forsvandt omkring mig. Og jeg kunne m√¶rke, at jeg br√¶ndte for at designe √¶stetisk smukke motiver, som bragte smil frem p√• folks l√¶ber. Det var det, jeg ville,‚ÄĚ siger Martin Brix Midtgaard.

I dag arbejder Martin Brix Midtgaard som selvst√¶ndig, og bruger n√¶sten alle sine v√•gne timer p√• Brainchild. Det er fortsat de ikoniske, danske designklassikere, der inspirerer alle hans designs. Foruden plakater, har Martin Brix Midtgaard kastet sig ud i at fremstille tr√¶figurer, der ligeledes er genfortolkningerne af klassikerne. Den f√łrste figur i serien, som er lanceret, er ‚Äė√Ügget figuren‚Äô, og Martin forventer at f√łlge op med Svanen i √•r 2020.

‚ÄúDesignklassikerne fra omkring midten af det 20. √•rhundrede er originale og √¶stetisk uovertrufne. De er tidsl√łse, og repr√¶senterer en form for nationalidentitet, og er genkendelige for de fleste danskere. I min optik er der sidenhen ikke kommet mange m√łbler til, som kan m√•le sig med klassikerne fra den periode. Jeg s√łger at fange samme √¶stetik og originalitet i mine tolkninger. Samtidig tils√¶tter jeg mine designs humor. Jeg vil have at folk smiler, n√•r de f.eks. ser m√łbelikonet Svanen afbilledet som en levende svanefugl,‚ÄĚ siger Martin Brix Midtgaard og tilf√łjer:¬†‚ÄúMin ambition er at bringe design-klassikerne tilbage til deres originale udgangspunkt ved at fortolke dem helt bogstaveligt. Mange morer sig over, at de med mine designs pludselig har r√•d til at have Koglen h√¶ngende i stuen. Eller for√¶re Svanen i julegave til deres for√¶ldre. Ellers er det jo ikke ligefrem forbeholdt alle at have r√•d til det dyre interi√łr.‚ÄĚ

Artiklen er udgivet af NOKUKO.

Written by Anne Mette Steen-Andersen, Photos by Brainchild & Alan Pedersen (Alantherock).

©All rights of this article are reserved by NOKUKO

brainchild

Plakater med ægget, koglen og svanen

Plakatserien¬†¬ĽOriginal¬ę best√•r af √¶gget, koglen, svanen, dr√•ben, myren, bamsen og vinterg√¶kken.

Se alle plakater