POUL KJÆRHOLM

Enkelthed og kvalitet

Dansk design forbindes både nationalt og internationalt med snedkeri og træmøbler i høj kvalitet. Poul Kjærholm (1929-1980) er undtagelsen der bekræfter reglen inden for dansk design. I modsætning til mange af hans kollegaer benyttede han sig ikke af træ som det bærende materiale i sit møbeldesign. I stedet brugte han stål, marmor og læder. Især stål, et af hans favoritmaterialer, anså han for at være et naturligt materiale af samme ædelhed som mange andre naturmaterialer.

Hans meget logiske tilgang til møbeldesign har gjort hans værker tidløse, og med hans brug af materialerne læder og stål ligner de fleste af hans møbler noget, der kunne have været designet i dag.

Artiklen fortsætter under billedet.

Poul Kjærholm, PK8

Foto: Ramblersen. Poul Kjærholms PK9 udstillet på Designmuseum Danmark.

Kompromisløst design

Poul Kjærholm blev som 20-årig uddannet snedker i Hjørring i 1949. Han havde efterfølgende afgang fra Kunsthåndværkerskolen i 1952, hvor han havde lærere som Jørn Utzon og Hans J. Wegner, og tog derefter på Kunstakademiets Møbelskole, hvor han sidenhen selv blev lærer i 1955. I 1977 blev han udnævnt til professor efter den danske møbeldesigner, Ole Wanscher og tidligere Kaare Klint. Poul Kjærholm var som professor med til at videregive Klint-skolens principper til den næste generation af danske designere, men til forskel fra hans to forgængere var Poul Kjærholm mere betaget af den internationale modernisme.

Som studerende på Kunstakademiets Møbelskole blev Poul Kjærholm, ligesom mange af hans kollegaer, undervist af Kaare Klint. Klint-skolens principper går ud på enkelthed og kvalitet, og stammer bl.a. fra Shaker-bevægelsen i USA og Bauhaus-skolen, en tysk design- og arkitektskole hvor principperne om enkelthed inden for design stammer fra. Ligesom mange andre designere i hele verden var Poul Kjærholm meget inspireret af denne tankegang om at designe så enkle møbler som muligt, men i høj kvalitet. Især Ludwig Mies van der Rohe, underviser på Bauhaus-skolen og kendt for udtrykket ”Less is more”, var en af Poul Kjærholm store design idoler. Med inspiration fra Mies van der Rohes ikoniske Barcelona-stol udspringer Poul Kjærholms smukke og enkle PK22-stol, som i øvrigt sikrede Poul Kjærholm Lunning-prisen i 1958.

Artiklen fortsætter under billedet.

Poul Kjærholm, PK24

Foto: THOR. Poul Kjærholm, PK24.

Selvom Poul Kjærholm oftest benyttede materialer som stål, glas, læder og marmor, forlod han aldrig de håndværksmæssige principper han lærte under sin uddannelse til snedker. Han har altid designet møbler med stor respekt for materialet og med den tekniske kvalitet altid i top. Hans møbler blev fra starten anerkendt som eksklusive, da de var og er meget dyre. Dette skyldes den tekniske viden og håndtering der går ind i af fabrikere møbler som disse, samt materialerne brugt til produktionen. Poul Kjærholm var udmærket klar over dette inden møblerne sattes i produktionen, men var ikke villig til at gå på kompromis med kvaliteten.

I 1955 påbegyndte Poul Kjærholm og fabrikanten Ejvind Kold Christensen et samarbejde, som varede indtil Poul Kjærholms død i 1980. To år efter, i 1982 overtog Frtiz Hansen produktionen og salget af Poul Kjærholms møbler, kaldet ”Kjærholm-Kollektionen”, som blev til i årene 1951 til 1967. Kollektionen indeholdte designs der skulle tale Poul Kjærholms eftermæle, med elegante og æstetiske møbler, hvor hver eneste detalje er tænkt nøje igennem.

Historien om Danish Modern

Børge Mogensen

Hans Wegner

Poul Henningsen

Arne Jacobsen

Verner Panton

Finn Juhl

Nanna Ditzel

Bøger om dansk designhistorie

Bøger om dansk designhistorie